Muistiviikko 2021 – vastaamme kysymyksiin muistisairauksista

Vietämme Muistiviikkoa 20.-26.9.2021. Tämän vuoden teema on Hyvää elämää muistiystävällisessä yhteiskunnassa. Esiin nousee erityisesti läsnäolon ja läheisyyden merkitys. Pyysimme ennen muistiviikkoa seuraajiamme esittämään kysymyksiä muistisairauksista tai niihin liittyvistä asioista. Kysymyksiä tulikin mukavasti ja tässä niihin vastauksia:

Pitääkö muistitesteihin hakeutua itse vai tuleeko niihin kutsu tietyn ikäisille?

Muistitesteihin ei tule kutsua automaattisesti, vaan aika pitää varata joko terveyskeskuksen tai yksityisen vastaanoton kautta. Hoitajamme tekevät myös muistitestausta ja ohjaavat tarvittaessa lisätutkimuksiin.

Miten ottaisin esille läheiseni muistiin liittyvät ongelmat ja huolen?

Muistiin liittyvät asiat ovat aina arkaluontoisia. Syyttely ja painostaminen eivät ole hyvä tapa tuoda asiaa esille. Läheinen voi olla yhteydessä terveyskeskukseen ja pyytää läheiselleen muistitestausta rutiininomaisen perustarkastuksen yhteydessä. Läheiselle voi siis varata ajan yleiseen terveydentilan arviointiin, mihin sisältyy myös muistitestaus.

Mummoni ei muista ottaa lääkkeitänsä säännöllisesti, tai ottaa niitä joskus liikaa. Miten tähän saisi apua?

Esimerkiksi apteekeista on saatavilla lääkeannostelijoita, mihin lääkkeet voidaan annostella valmiiksi viikoksi eteenpäin. Läheinen voi auttaa lääkeannostelijan täytössä tai pyytää ulkopuolista apua. Kotikäyntien yhteydessä hoitajamme huolehtivat myös lääkehoidosta.

Voiko muistisairauden puhkeamisen estää?

Muistisairauden puhkeamiseen on monia eri syitä. Joihinkin näistä voidaan vaikuttaa, mutta kaikkiin ei. Terveelliset elämäntavat, monipuolinen ravinto ja riittävä liikunta ovat tehokkaita tapoja torjua muistisairauksia. Ikääntymiseen ja perinnöllisiin syihin emme voi itse vaikuttaa.

Voiko Alzheimerin taudin parantaa lääkkeillä?

Lääkehoidolla ei voida parantaa tautia eikä estää etenemistä. Lääkehoidolla voidaan kuitenkin hidastaa oireiden etenemistä ja vaikuttaa mm. yleiseen aktiivisuuteen, aloitekykyyn, rauhattomuuteen ja käytösoireisiin. Paras hoitovaste nähdään, kun lääkitys on aloitettu taudin varhaisessa vaiheessa.

Äidilläni on todettu Alzheimerin tauti ja lääkäri on suositellut äidilleni fysioterapiaa. Voiko fysioterapia rasittaa pienikokoista äitiäni liikaa ja tilanne mennä huonompaan suuntaan?

Liikunta on tärkeää kaiken ikäisille ihmisille ja sen merkitys korostuu ikääntymisen ja muistisairauteen sairastumisen myötä. Ikääntyvien kuntoutukseen erikoistunut fysioterapeutti osaa suunnitella ja toteuttaa kuntoutuksen äitisi iän, sairaudet ja toimintakyvyn huomioon ottaen.

Mitä tekemistä keksisi muistisairaalle isälle, joka ei halua lähteä enää kotoa minnekään?

Kannattaa miettiä asioita, joista isäsi on pitänyt aikaisemmin. Erilaiset pelit, kuvien katselut, äänikirjat ja pienet nikkarointityöt voivat tuoda mielekkyyttä arkeen. Usein tilanne voi muuttua muistisairauden edetessä niin, että muistisairas tarvitsee kaverin toteuttamaan mielipuuhiansa. Usein myös ulkoilukaverin kanssa kotoa lähteminenkin tuntuu helpommalta. Meiltä saat tarvittaessa apua tilanteeseesi!

Mikäli oma tai läheisesi pärjääminen huolettaa, otathan meihin rohkeasti yhteyttä! Kauttamme on mahdollista järjestää maksuton arviointikäynti, jonka pohjalta teemme yksilöllisen kuntoutus- ja palvelusuunnitelman. Maksuton arviointikäynti ei sido palvelun tilaamiseen. Teemme myös muistitestejä sekä muistikuntoutusta.

Jaa somessa:

Jaa Facebookissa