Purentaelinfysioterapia (TMD)

Purentaelin-
fysioterapia (TMD)

Purentaelimistön toimintahäiriöt (TMD) on yhteisnimitys leukanivelten, puremalihasten, hampaiston ja niihin läheisesti liittyvien kudosten sairaus- ja kiputiloille sekä toimintahäiriöille.

Tavallisimpia oireita ovat leukanivelten tai puremalihasten kipu, leukaniveläänet, leukojen väsyminen ja jäykkyys, suun rajoittunut avautuminen ja alaleuan liikehäiriöt. Muita oireita ovat muun muassa päänsärky, kasvokipu ja korvakipu.

TMD-fysioterapialla voidaan auttaa:

• Niska-hartiaseudun kiputilat
  • Kasvosärky
  • Hampaiden narskuttaminen
  • Leukanivelen lukkiutuminen
  • Leukanivelen naksunta
  • Liitännäisvaivoja mm. huimaus ja korvien soiminen

Miten fysioterapia auttaa purentaelimistön häiriöihin?

Purentalihashäiriöihin erikoistunut fysioterapeuttimme haastattelee ja tutkii mm. asiakkaan leukanivelen- ja kaularangan liikkuvuuden, mahdolliset naksahtelut ja äänet, leukanivelen kivut ja lihaskireydet.

Purentaelinten ja niihin vaikuttavien lihasten tutkimista tehdään manuaalisesti. Lisäksi lihaskireyksiä ja leukanivelen toimintaa arvioidaan suun ja hampaiden kautta tehtävällä liikemobilisoinnilla. Fysioterapeutti tunnustelee sormilla (hanskat käsissä) suun sisältä purentalihaksia ja leukanivelten liikkeitä.

Fysioterapeutti käsittelee kipeytyneet lihakset ja auttaa leukaniveliä rentoutumaan. Fysioterapia sisältää pehmytkudoskäsittelyn lisäksi, leukanivelen ja yläniskan nivelten mobilisointia sekä tarvittaessa kipuhoitoja tai lämpöhoitoja. Myös ryhtiharjoittelu ja ylävartalon lihasvoimaharjoittelu ovat harjoittelumuotoja. Lisäksi fysioterapeutti ohjaa kotiharjoitteita, sillä kipujen vähentämiseksi ja toimintojen normalisoimiseksi asiakkaan omaharjoittelu on tärkeää.

Varaa aika ajanvarauskalenteristamme tai kysy lisää vapaita aikoja vastaanotoltamme!

MIRKA
LEHTELÄ